Hej på er alla medlemmar, jag hoppas att ni har det bra och att ni håller er friska i dessa tider. Nu när allt är mer eller mindre onormalt kändes de så skönt häromdagen när mina bin rensningsflög, det kändes normalt!
Det är så det ska vara och det är så det alltid har varit, på något sätt kändes det hoppingivande. När de rensningsflyger betyder det att det snart är vår och med våren kommer varmare och ljusare tider, knoppar i träden, blommor och det efterlängtade bi-surret. På något underligt sätt känns årets rensningsflygning så hoppingivande.
Jag hoppas att du får uppleva denna hoppfulla normala rensningsflygning precis som jag 🙂
Men som alla vet, så innebär rensningsflygning även att bina snart vaknar och att arbetet i bigården börjar för oss biodlare. Och med det börjar vi alla fundera på olika momenten vi ska göra. Vi funderar på varför bina inte gör som vi har läst att de ska göra, och alla andra frågor som våra bevingade skyddslingar får oss att fundera på.
Så därför har vi i styrelsen planerat följande träffar för detta bi-år:
- Den 17 april kl 09:00-11:00 digitalt (via zoom). Tema för mötet är vårarbete, polleninformation och avläggare
- Den 9 maj kl 10:00-12:00 fysiskt i Alejandras bigård (Åshammar, Gnesta). Temat för mötet är vårarbete, pollen-information och avläggare
- Den 5 juni kl 10:00-12:00 (fysiskt, återkommer med plats). Temat för träffen är Sommararbete, honungshantering, varroakontroll, drönarutskärning, byte av drottning, och bihusesyn
- Den 31 juli kl 10:00-12:00 (fysiskt, återkommer med plats). Temat för mötet är höstarbete, varroabekämpning, kupdokumentation och vaxhantering
- Den 5 september kl 09:00-11:00 digitalt (via zoom). Temat för mötet är höstarbete, varroabekämpning, kupdokumentation, byte av drottning, bihusesyn, vaxhantering och prissättning
- Årsmöte den 24 oktober kl 10:00-12:00 fysiskt eller digitalt (Vi återkommer med mer information)
Som ni noterar, planerar vi att genomföra den första och den sista träffen digitalt i Zoom!! Inbjudan kommer att skickas på e-post och vi kommer att öppna mötet ca 20 min innan så att vi alla har några minuter att ställa in ljud, bild och andra tekniska inställningar 🙂
Om ni aldrig har testat att använda Zoom innan och vill testa det innan kan ni kontakta Linda Norelius Moberg i styrelsen på linda@purrelir.se . För den Zoom-ovane finns även extra tips nedan.
Vi i styrelsen ser verkligen fram emot att få träffa er alla för att dela kunskaper om biodling och bara surra lite.
Med vänlig hälsning
Alejandra Andersson och styrelsen
Extra Zoom Tips:
Biodlardistrikt har lagt upp en bra guide med information för er som inte har använt Zoom tidigare.
Om ni går in på distriktets hemsida på https://sodermanland.biodlarna.se/ så kan ni sedan klicka er in på Information för medlemmar till höger. Klicka på ”HÄR finns guiden för dig som ska använda Zoom.”. Ni behöver logga in på hemsidan med ert medlemsnummer och lösenord för att se guiden.